Tilbud til støtte for børn og unge med angst og skoleværing i Køge og omegn.

Få glæden tilbage.


Baggrund:

Vi har siden 2015 beskæftiget os med børn og unge med psykiske udfordringer, mistrivsel, autisme, ADD, ADHD, PDA, selvskade, lavt selvværd, angst og skoleværing.

Vi har arbejdet med forældre, som familiebehandling og arbejdet særligt med symbioser, som er opstået mellem mor og barn pga. udfordringer og forskellige familiedynamikker. Derudover har det overordnede mål, altid været af få barnet i trivsel samt tilbage i et skoletilbud.

Det er lykkes os, at få mange børn og uge tilbage i et skoletilbud og vi har hjulpet barnet, familien og Familieafdelingen med at finde nye skoletilbud, når det har været nødvendigt. I alle sager, har der været et tæt samarbejde med skoler og særligt inklusionsvejleder for at det er lykkes med at få barnet / den unge tilbage i skole.

Vi har de senere år, oplevet at der er flere og flere børn og unge, der mistrives og hvor tingene er gået i hårdknude. Barnet / den unge sidder ofte hjemme og har svært ved at komme ud og møde andre jævnaldrene og de er utrygge ved de tilbud der tilbydes dem. At komme tilbage i skole, er ofte helt uoverskueligt både for familien og barnet/ den unge. Det kan vi hjælpe med.

Når vi kommer i hjemmet og har opbygget en relation, lykkes det os at få barnet ud af hjemmet, fordi de kender os og er trygge. Det er altafgørende for,at barnet opnår mere selvtillid og tør arbejde med en eventuel angstproblematik. 

Der mangler et bindeled, fra at de har været hjemme længe og til de skal i skole. Springet tilbage er for stort og uoverskueligt for dem. 

Det kan vi hjælpe med hos Trivselsplatform. Tilbuddet skal ses som et alternativ til at have barnet indskrevet i et tilbud, hvor barnet alligevel ikke møder op. I dette tilbud får barnet/ den unge mulighed for at udvikle sig, blive socialiseret, få undervisning og få et boost til at turde komme tilbage i et skoletilbud.

Vision:

Vi ønsker at tilbyde en ordning hvor barnets tryghed og tillid er i fokus. Et tilbud, hvor man kan komme 3 gange om ugen og kende præmissen og hvor barnet kender den voksne og føler sig tryg ved denne. Det er for disse børn/ unge altafgørende, at de føler sig trygge og at de ved at den voksne kender deres udfordringer og styrker. De skal opleve tilbuddet som et bindeled tilbage til skolen og til at komme i trivsel.

For at det skal lykkes, arbejder vi videre på den fremgangsmåde, som vi har stor succes med, nemlig, at det først handler om at skabe en tillid og tryghed hos barnet. Denne etablering vil først foregå i dennes hjem i samarbejde med forældrene. Når denne kontakt er etableret, vil vi kunne få barnet til at møde op i lokalet, da barnet kender den voksne og kender præmissen.

At der også tilbydes faglig undervisning skal styrke barnet i at komme tilbage til et skoletilbud og opnå en følelse af at skolen ikke er ”farlig.”

Vi ønsker at tilbyde forløbet til børn / unge i aldersgruppen 9-15 år. 

Mål:

-Barnet/ den unge skal hjælpes til at møde op i tilbuddet 3 eftermiddage om ugen.

-Barnet / den unge skal styrkes i at komme ud af huset og være sammen med andre jævnaldrene om aktiviteter de mestre.

-De skal opleve en følelse af succes.

-Barnet / den unge skal hjælpes ud af angsten og tilbage til et skoletilbud.

Aktiveringstilbud:

Under forløbet, som foregår i et hyggeligt lokale i Køge, vil der blive tilbudt forskellige aktiviteter, alt efter hvad barnets behov er.

 Vi vil kigge på det enkelte barn, men også sammensætte børn/ unge efter interesse og behov.

Der vil være 2 voksne, som kender barnet til rådighed, når barnet / den unge møder op.

Der vil tilbydes aktiviteter som:

-kreativt værksted

-social træning og mentaliserings øvelser

-forløb som fremmer den mentale sundhed

-brætspil/ computerspil

-hygge og kagebagning 

-aktiviteter med familierne

-ud af huset aktiviteter (skovtur osv.)

-undervisning dansk, engelsk og matematik og eventuel lektiehjælp

Alle aktiviteter planlægges ud fra hvilken målgruppe der er og ud fra deres behov. Der vil være en progression i, at skulle selvstændiggøre dem og styrke dem mentalt, gennem forløbet som vil varer 4 måneder.
 

Forløb: 

Det første skridt er at etablere en kontakt til barnet/ den unge. Dette foregår i hjemmet og indebærer, at den voksne den første måned kommer i hjemmet og opbygger en relation.

Derefter vil barnet møde lokalet og blive introduceret for forløbet og andre deltagere, som vi ved kan matche.
Barnet / den unge hjælpes sammen med forældrene til at deltage i tilbuddet. Her kan det indebære at barnet / den unge hentes og køres hjem.

Hver fredag følges der op med forældrene omkring tilbuddet, og forældre støttes i hvordan de bedst muligt hjælper deres barn med at komme afsted.

Der samarbejdes derudover på sidelinjen med skolen og inklusionsvejleder om at lægge en plan for at komme tilbage i et ”rigtigt skoletilbud”. Vi deltager i skolehjem samarbejdet og hjælper med at besøge skolen med barnet/ den unge.
 

Vilkår og pris:

Forløbet varer i 4 måneder. Tilbuddet oprettes kun med et min. på 4-5 deltagere. Skulle der komme flere deltagere udvides forløbet med et tilbud mere.


Mandag: 15:30-17:30

Onsdag: 15:30-17:30

Fredag: 15:30-17.30


Prisen er inklusiv:

-samarbejde med sagsbehandler

-udarbejdelse af pædagogisk handleplan samt opfølgning

-samarbejde med familien, 1 -2 timer sat af pr uge, efter behov

-samarbejde med skolen og inklusionsvejleder om en tilbagevending til skolen.

- div. aktiviteter

-lokale, samt hvad der måtte indtages under forløbet af mad/ drikke

-undervisningsmaterialer til barnet/ den unge under forløbet

Kontakt os for mere information og pris.